پست برق چیست؟

چیدمان تجهیزات الکتریکی به نحو مناسبی که برای کنترل/تغییر برخی از خصوصیات منبع برق استفاده می شود، پست برق نامیده می شود. تاوریست در این مقاله به بررسی 15 جزء پست برق میپردازد. انواع مختلفی از عملکردهای یک پست وجود دارد که بین ایستگاه تولید و انتهای بار مورد استفاده قرار می گیرد:
پست برق چیست؟

در زمان حاضر الکتریسیته یک نیاز اساسی برای انسان است، بنابراین برای تامین مناسب انرژی الکتریکی کنترل توان الکتریکی ضروری است.

چیدمان تجهیزات الکتریکی به نحو مناسبی که برای کنترل/تغییر برخی از خصوصیات منبع برق استفاده می شود، پست برق نامیده می شود. تاوریست در این مقاله به بررسی 15 جزء پست برق میپردازد.

انواع مختلفی از عملکردهای یک پست وجود دارد که بین ایستگاه تولید و انتهای بار مورد استفاده قرار می گیرد:

  1. بهبود ولتاژ
  2. بهبود ضریب قدرت
  3. بهبود فرکانس
  4. مکالمه AC به DC

 

اجزای پست برق

انواع مختلفی از اجزای پست الکتریکی استفاده می شود، یک پست اساساً دارای دو نوع جزء الکتریکی است که عبارتند از:

  1. اجزای اصلی
  2. اجزای محافظ

 

اجزای اصلی:

قطعه ای که قلب پست است مانند اجزای اصلی پست بهبود ولتاژ ترانسفورماتور قدرت و در پست بهبود ضریب قدرت اجزای اصلی بانک خازن و غیره می باشد.

اجزای اصلی نیز در قسمت میانی کل پست نصب شده است. و همچنین این گرانترین قسمت کل پست است.

 

اجزای محافظ:

قطعاتی که در اطراف اجزای اصلی نصب می شوند به اجزای زیر بغل یا اجزای حفاظتی معروف هستند.

از کلمه محافظ نیز خواهیم فهمید که برای محافظت از اجزای اصلی یا کل پست استفاده می شود.

برخی از نمونه های اجزای حفاظتی برقگیر روشنایی، ایزولاتور، بانک خازن، مدار رله، ترانسفورماتور ابزار و غیره می باشد.

لیستی از قطعات الکتریکی مورد استفاده در پست برق:

  • ترانس برق
  • جداساز
  • مدار شکن
  • مدار رله
  • برقگیر
  • برقگیر
  • ترانسفورماتور جریان
  • ترانسفورماتور پتانسیل
  • تله گیر موج
  • بانک باتری
  • باس بار
  • یکسو کننده
  • معکوس کننده
  • عایق
  • دروازه ای

 

  1. ترانسفورماتور قدرت:

ترانسفورماتور یک وسیله الکتریکی ساکن است که از انتقال نیرو الکتریکی از سمت اولیه به سمت ثانویه به کمک میدان مغناطیسی استفاده می کند. وظیفه اصلی آن انتقال توان از یک مدار به مدار دیگر است که بدون تغییر فرکانس از یکدیگر جدا شده است.

ترانسفورماتور نوع هسته ای که به عنوان ترانسفورماتور قدرت استفاده می شود. بالاترین راندمان را در مقایسه با سایر دستگاه های الکتریکی دارد که در بار کامل 90 تا 95 درصد است.

 

  1. جداساز:

ایزولاتور وسیله ای محافظ است که با انجام عملیات سوئیچینگ در شرایط معیوب یا تعمیر و نگهداری از پست محافظت می کند.

در اصل، این یک نوع کلید قطع کننده است. که در شرایط بدون بار مدار را قطع می کنند. با استفاده از پدیده طولانی شدن قوس، قوس را خاموش می کند.

زیر 132kv، جداساز استفاده شده از دستی / دستی…… اما بالاتر از 132kv، لازم است از موتوری استفاده شود که برای محافظت از جان انسان از قوس الکتریکی کار می کند. زیرا با افزایش ولتاژ، شدت قوس افزایش می یابد که بستن آن برای انسان مضر است.

 

  1. مدار شکن:

این وسیله محافظی است که برای جدا کردن قسمت معیوب از قسمت سالم استفاده می شود که به آن کلید مدار می گویند.

همچنین به عنوان “تجهیزات / دستگاهی که بخش ناسالم را به قسمت سالم قطع می کند بدون اینکه بر پایداری سیستم قدرت تأثیر بگذارد. این کار با دریافت سیگنال از مدار سفر انجام می دهد” تعریف می شود.

یک قطع کننده مدار عمدتاً دارای دو قسمت است که یکی انتهای ثابت و دیگری انتهای متحرک است و این امری طبیعی است که به طور منظم به یکدیگر متصل شوند. اما به عنوان یک عیب رخ داده است، که توسط مدار تریپ ابتدا حس می شود و سپس به مدارشکن سیگنال داده می شود تا مدار را قطع کند.

  1. مدار رله:

رله یک عنصر حسگر پست است که عیب را در پست یا اطراف پست تشخیص می دهد. از آنجایی که رله خطا را حس می کند، سیگنالی را به مدارشکن می دهد بدون اینکه سیگنالی بدهد که نباید کار کند. بنابراین مدار رله برای حفاظت از پست بسیار مهم است.

انواع مختلفی از مدار رله استفاده می شود اما در اینجا ما فقط در مورد یکی از آنها صحبت می کنیم که “رله جریان بیش از حد” است – در این نوع از ترانسفورماتور جریان رله برای حس کردن جریان در شبکه استفاده می شود که به عنوان جریان مدار تنظیم می شود. بالاتر از حد مجاز از دوم CT سفر مدار افزایش می یابد.

اصطلاحات مرتبط :

  1. دروازه ای پست و سازه فولادی چیست
  2. جزء پست نیروگاه برق آبی
  3. قطعات مورد استفاده در سیستم ارتینگ الکتریکی

 

  1. برقگیر:

برقگیر نوعی وسیله حفاظتی است که در راه اندازی و پایانی کل پست استفاده می شود. از جهش محافظت می کند، یعنی نوسان روشنایی و نوسان سوئیچینگ.

همانطور که منبع تغذیه از برقگیر روشنایی عبور می کند، به عنوان یک عنصر مقاومتی بالاتر عمل می کند و هنگامی که جریان برق از برقگیر روشنایی عبور می کند، به عنوان یک عنصر مقاومتی کم عمل می کند. و زمین تمام موج و محافظت از پست.

در آن دارای اکسید روی است که در قسمت آجرها و قاب بیرونی مانند عایق (سطح خزنده) باشد.

 

  1. ترانسفورماتور جریان:

ترانسفورماتور ابزاری که مقدار جریان بالاتر را به مقدار جریان پایین تر تبدیل می کند که به راحتی توسط آمپرمتر اندازه گیری می شود به عنوان ترانسفورماتور جریان شناخته می شود.

به مداری که جریان باید اندازه گیری شود سری متصل است. ترانسفورماتور جریان یک نوع ترانسفورماتور پله ای است که در آن ولتاژ افزایش می یابد اما جریان در همان زمان کاهش می یابد تا به راحتی مقدار آن توسط یک آمپر متر کوچک اندازه گیری شود.

 

به هیچ وجه به این معنی نیست که این ساز رتبه نادرستی می دهد. اما برای درستی باید با فاکتوری که در ترانسفورماتور جریان استفاده شده ذکر شده ضرب کنیم.

 

  1. ترانسفورماتور پتانسیل:

همچنین یک ترانسفورماتور ابزار است که سطح ولتاژ بالاتر به سطح ولتاژ پایین تر برای اندازه گیری آسان توسط یک ولت متر به عنوان ترانسفورماتور پتانسیل شناخته می شود.

برای محاسبه پتانسیل در آن به موازات بار متصل می شود. ترانسفورماتور پتانسیل نوعی ترانسفورماتور پله ای است که ولتاژ را پایین می آورد. و با ضرب نسبت تبدیل به مقادیر اندازه گیری شده، مقدار واقعی را بدست می آوریم.

 

  1. تله گیر موج:

این دستگاهی است که سیگنال فرکانس های بالا را به انتقال سیگنال فرکانس های توان بین دو یا بیشتر از دو پست تحمیل می کند.

از پست دریافت کننده، موج گیر سیگنال فرکانس بالاتر را از سیگنال قدرت جدا کرد و فرکانس بالاتر (سیگنال پیام) را به اپراتور و سیگنال قدرت (f = 50 هرتز) را بدون هیچ مانعی جریان داد.

 

  1. بانک باتری:

یک سلول یون لیتیوم به صورت سری یا گروهی سری به بانک باتری تشکیل شده در پست ها متصل می شود که در هنگام بروز خطا در پست ها به عنوان منبع تغذیه پشتیبان استفاده می شود. نکات زیر که تعیین می کند

موارد استفاده از باتری در پست ها عبارتند از:

  1. برای راه اندازی مدار رله و تمام مدار کنترل
  2. تمام نشانگرهایی که در اتاق کنترل استفاده می شوند بر روی منبع تغذیه DC کار می کنند.
  3. تغییر زبانه ترانسفورماتور قدرت در منبع DC و همچنین منبع AC کار می کند.

  1. باس بار:

باس بار گره ای است که تمام تجهیزاتی که بار الکتریکی هستند از طریق آن به هم متصل می شوند. هادی توخالی آلومینیومی که به عنوان باس بار در پست ها استفاده می شود

یک هادی توخالی که به عنوان میله اتوبوس در پست ها برای کاهش تلفات کرونا در خط استفاده می شود. هادی توخالی در مقایسه با هادی جامد شعاع بیشتری دارد.

انواع مختلفی از اتصال باس بار مورد استفاده قرار می گیرد:

– باس بار

چیدمان نوار باس واحد

چیدمان نوار باس واحد با Sectionalizer

چیدمان نوار باس دوبل با کنارگذر

چیدمان میله باس دوبل با بای پس و کوپلر باس.

 

  1. سوئیچچی:

سوئیچ یار به هم پیوستگی کلیه تجهیزاتی است که در پست برای انجام عملیات سوئیچینگ در مواقع ضروری استفاده می شود. در سوئیچ، تمام دستگاه ها در یک سطح ولتاژ هستند.

برای ایجاد جداسازی مناسب بین دستگاه ها جداسازی مناسبی وجود دارد که از نظر حفاظتی بسیار ضروری است.

 

  1. یکسو کننده:

یکسو کننده مورد استفاده در پست ها برای تبدیل HVAC به HVDC از انتقال از یک سر به سر دیگر با تلفات کمتر. این نوع پست ها به عنوان تبدیل کننده نیز شناخته می شوند که ماهیت تامین آن را دارند.

 

  1. اینورتر:

از این تجهیزات برای تبدیل HVDC به منبع HVAC از استفاده از انرژی الکتریکی استفاده می شود زیرا بیشتر بار از منبع AC استفاده می شود. پست تبدیل در جاهایی استفاده می شود که نیاز به مسافت زیادی وجود دارد.

 

  1. عایق:

واحدی که قسمت بار الکتریکی را از قسمت مرده جدا می کند به عنوان عایق شناخته می شود. در پست ها برای نگهدارنده باس بار و خط انتقال برای تامین مناسب انرژی الکتریکی استفاده می شود.

یک عایق دارای یک عنصر مقاومتی بالا برای بلوک منبع تغذیه به زمین و تلفات بسیار کمتری بین انتهای تامین کننده تا انتهای گیرنده است.

 

  1. دروازه ای:

دروازه ای اساساً یک سازه پشتیبانی از نوع قطب فولادی در پست است که برای حمایت از هادی الکتریکی از نزدیک توسط برج انتقال استفاده می شود.

 

چند ترانسفورماتور در یک پست وجود دارد؟

اساساً سه نوع مختلف ترانسفورماتور مورد استفاده در پست ها وجود دارد:

ترانسفورماتور اصلی – برای افزایش یا کاهش سطح ولتاژ استفاده می شود.

ترانسفورماتور جریان – برای محاسبه در هادی استفاده می شود.

ترانسفورماتور ولتاژ – برای محاسبه سطح ولتاژ در خط به نول استفاده می شود.

 

چرا از منبع DC در پست ها استفاده می شود؟

منبع dc مورد استفاده در پست ها برای شارژ بانک باتری و تامین منبع تغذیه dc برای تمام مدار کنترل و رله.

 

سه نوع پست چیست؟

انواع مختلفی از پست های برق وجود دارد که عبارتند از:

  • پست انتقال
  • پست توزیع
  • پست سرپوشیده
  • پست در فضای باز

 

پست GIS چیست؟

مخفف GIS برای “Gas Insulated Substation”. در مورد دیگر می توان گفت که GIS یک پست از نوع سرپوشیده است که در آن به طور کامل عایق بندی شده است که گاز sf6 بهترین محافظت در برابر قوس است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید