دکل انتقال نیرو

دکل انتقال نیرو جهت انتقال برق از یک نقطه به نقطه ی دیگر طراحی ، تولید و اجرا می گردد. آنها بر اساس ولتاژ مورد نیاز، کاربرد آن ، فضای موجود، شرایط آب و هوایی و جوی منطقه و … طراحی می گردند،
صنعت دکل سازی در ایران با خریداری طرح ها و نقشه ها طی معامله ای از شرکت های رومانی (Romelectric) و هند (Kamani) شروع
شد.
دکل ها به صورت کلی به دو دسته تقسیم می شوند:

  • 1- دکل های مشبک (Lattice)
  • 2- دکل های تلسکوپی (Mono pole)

نوع تلسکوپی دکل ها معمولا زیبا تر بوده و جای کمتری را میگیرند و بیشتر برای نصب در وسط بلوار ها استفاده می شود. به طوری که یک دکل تلسکوپی برای خط انتقال ۴۰۰ کیلوولت، با ارتفاع ۵۰ متر، برای استقرار تنها به ۳ متر مربع فضا نیاز دارد، اما یک دکل خرپایی مشابه، نیاز به ۱۲۵ متر مربع فضا خواهد داشت ،اگر به دکل های بزرگتری نیاز دارید می توانید از نوع مشبک که با نام لتیس (از این نوع سازه برای ساخت دکل های مخابراتی نیز استفاده میشود)شناخته می شود استفاده نمایید.

ارتفاع دکل انتقال نیرو

ارتفاع دکل ها با یکدیگر متفاوت هستند و عوامل بسیار زیادی برای تعیین ارتفاع دکل ها باید مد نظر قرار بگیرد، مانند: فاصله اسپن به فواصل افقی بین دو برج متوالی در اصطلاح خطوط انتقال نیرو اسپن می‌گویند، سرعت و زاویه وزش باد، ضخامت یخ در آن منطقه، قطر هادی ها ،مکان قرارگیری آنهاو… ولی باید در نظر داشت که فاصله ی دکل ها فازی است که اندازه شاخه ها، بازو ها و مقره ها را مشخص می کند و نیازی به گفتن نیست که هر چه فازی بیشتر باشد، ارتفاع و وزن بیشتر می شود و در نتیجه قیمت خط انتقال بالاتر می رود.

اتصالات دکل های انتقال نیرو

  • در 99% اتصالات از پیچ و مهره استفاده می شود.
  • برای دکل های تلسکوپی و پایه تجهیزات و گنتری از انکربولت استفاده می شود.
  • محاسبه ی طول پیچ و مهره ی مناسب جهت اتصالات به صورت زیر محاسبه می شود:
  • مجموع ضخامت تعداد قطعاتی که به یکدیگر متصل می شوند به اضافه ی 25میلی متر.

انواع خطوط انتقال نیرو

دکلها بر اساس سطح ولتاژ به گروههای زیر تقسیم می شوند:

33KV / 66KV / 132KV / 230KV / 400KV

کارفرما براساس نیاز خود یکی از انواع دکل های انتقال نیرو را انتخاب کرده و جهت پیگیری ساخت به مشاور وظایفی می سپارد و سپس مشاور جهت تولید با پیمانکار تا اتمام کار همکاری می کند.

برای کدگذاری دکل های فوق از حروف الفبا به ترتیب استفاده می کنیم. برای مثال برای دکل 63kV NN از B  و برای 63kV AA  از A  و برای 63kV CC از C و به همین ترتیب از مابقی حروف برای کدگذاری استفاده می شود.

کراس آرم

از کراس آرم (کنسول) جهت نگهداری سیم ها و مقره ها روی دکل استفاده می شود. ساخت انواع کنسول و کراس آرم مناسب به عواملی نظیر شرایط آب و هوایی، جنس و نوع هادی بکار رفته و مسائل اقتصادی در ساخت و بهره برداری بستگی دارد. هدف از نصب بازو و یا کراس آرم علاوه بر نگهداری هادی ها و مقره بر روی تیر حفظ حریم الکتریکی هادی ها از یکدیگر می باشد. در طرح وساخت کنسول وکراس آرم نکاتی مانند سادگی اجرا، هزینه ساخت و نگهداری، استفاده ازکمترین پیچ و اتصالات، راحتی کار توسط سیمبانان عملیاتی، رعایت فاصله بین هادی ها، حفظ تقارن روی تیر و … باید مورد توجه قرار گیرد.

کراس آرم ها در دو نوع سوزنی و کتابی طراحی می شوند.نوع کتابی فشار بیشتری را تحمل و توزیع می کند به همین دلیل در دکل های کششی کراس آرم های کتابی-سوزنی یا تنها کتابی به کار میروند اما در دکل های انتقال نیرو نوع آویزی اصولا کراس آرم ها سوزنی شکل هستند.

تاوریست یک از راهکارهای شرکت پردازشگران عصر اطلاعات، تولید کننده دکل انتقال نیرو و پست های فشار قوی ، برج های فلزی از قبیل انواع دکل های مخابراتی زمینی و پشت بامی، سازه های فلزی روشنایی و ترافیکی، مشغول به فعالیت می باشد.

انواع دکل های انتقال نیرو

33KV

A-B-C-E

63KV

AA-NN-CC

132KV

HS-MS-S2EM-T30-T60

230KV

DC-HS-LS-T2

400KV

LA-LS-HT-HS-DS-DT-LT

 

مطالب مرتبط

دکل مخابراتی پشت بامی

دکل مخابراتی زمینی

دکل مخابراتی

سازه پست فشار قوی

استعلام قیمت

جهت پیگیری درخواست و یا ارتباط  با واحد پشتیبانی با واتساپ زیر در تماس باشید